PONIEDZIAŁEK 22.06.2020.

TEMAT DNIA: „Letnie marzenia”

  • Motylki”– zabawa orientacyjno-porządkowa. Rodzic układa z  obręczy „kwiatki”, dziecko to „motylek”. Na dźwięk tamburynu „motylki latają” – biegają między „kwiatkami”, machając „skrzydełkami”. Na dźwięk trójkąta „motylek” przykuca z rękami ułożonymi „w skrzydełka” na „płatku kwiatka”
  • „Letnie marzenia”– rozmowa kierowana na temat marzeń realnych i tych mało rzeczywistych. Rodzic zaczyna rozmowę, opowiadając o swoim marzeniu z dzieciństwa:

Jak byłam małym dzieckiem, miałam około 4–5 lat, często marzyłam. Jednym z takich marzeń była podróż na bezludną wyspę, aby zobaczyć prawdziwą plażę, morze i poczuć gorące słońce. Marzyłam, żeby na wyspie przywitały mnie różne zwierzęta mówiące ludzkim głosem, które byłyby bardzo miłe i gościnne, które traktowałyby mnie jak królową. Pragnęłam, aby przygotowały dla mnie wykwintne przyjęcie, następnie oprowadziły po wyspie, pokazując swoje skarby. Chciałam, żeby wszystko było takie piękne, jakby z bajki i żeby wszyscy byli dla siebie bardzo mili. Chciałam na tej wyspie poczuć się wyjątkowo – to było moje największe letnie marzenie.

Następnie pytamy dziecka:

  • Co to jest marzenie?
  • Jakie są wasze letnie marzenia?
  • Dziecko definiuje pojęcie i opowiada o swoich marzeniach.
  • „Po łące biega lato” –nauka piosenki, omówienie jej treści i nastroju, zabawa inscenizowana przy piosence.

https://youtu.be/MaKPsYlzQkY

  • „Na wakacje”– zabawa ruchowo-naśladowcza ,

podczas zabawy dziecko naśladują różne pojazdy: jadzie samochodem, pociągiem, leci samolotem, płynie statkiem.

  • „Marzy mi się…”– zabawa wyciszająca w ogrodzie ,

https://youtu.be/Eh_dH40FRhc

leżenie na kocykach i słuchanie muzyki relaksacyjnej, rozmowy o dziecięcych marzeniach, rozróżnianie marzeń realnych (możliwych do spełnienia) od nierealnych. Dzieci zamykają oczy, swobodnie oddychają. Przez chwilę rozmyślają o  swoich marzeniach. Bardzo ważne jest, aby zachęcić dzieci do podania kilku marzeń i znaleźć wśród nich jedno realne, możliwe do spełnienia. Nie można dopuścić do sytuacji, kiedy wszystkie marzenia dziecka zostaną uznane za nierealne. Na zakończenie dzieci uczą się krótkiego wierszyka i dołączają wymyślone przez siebie gesty:

Do kociołka wrzucę szczęście,

własną pracę, dobre chęci,

potem zmieszam, zaczaruję,

marzeń spełnię całą górę.

 

 

WTOREK 22.06.2020.

TEMAT DNIA: „ Mój kochany tato”

Witajcie nasze drogie przedszkolaki dzisiaj zapraszam Was do nauki piosenki z okazji pewnego święta. Jakie to święto dowiecie się rozwiązując zagadkę.

  • Zagadka w formie wierszyka / Rodzic czyta zagadkę w formie wiersza, dziecko podaje rozwiązanie zagadki/

„To jest mój bohater”

A wiecie dlaczego?

Posłuchajcie tego:

Ma długie nogi

I w piłkę umie grać

Przytula mamusię

I kładzie mnie spać.

Gdy sobie nie radzę,

To wołam i jest.

Mój super przyjaciel

Zawsze blisko mnie

Zgadnijcie dzieciaki

Kto to taki?

  • Historia obchodów Dnia Ojca na świecie i w Polsce

Obchody Dnia Ojca zostały zapoczątkowano na początku XX wieku w Stanach Zjednoczonych. Pierwsze obchody święta odbyły się 19 czerwca 1910 roku w miasteczku Spokane w stanie Waszyngton za sprawą Sonory Smart Dodd — córki weterana wojny secesyjnej Williama Smarta. Sonora Dodd Smart, podczas mszy świętej poświęconej swojej zmarłej matce, uświadomiła sobie, że po śmierci mamy, wychowaniem jej i pięciorga jej rodzeństwa zajmował się samodzielnie jej ojciec. Zwróciła się do władz miejskich z projektem utworzenia nowego święta, by upamiętnić w ten sposób nie tylko swojego ojca, ale wszystkich mężczyzn, którzy poświęcają się swojej rodzinie.

W Polsce pierwszy raz Dzień Ojca obchodzono w 1965 roku. Od tego momentu każdy tata świętuje 23 czerwca.

  • „Synonimy słowa Tata” – burza mózgów / Rodzic pyta jakim słowem można zastąpić wyraz tata, dziecko podaje swoje propozycje/
  • Nauka piosenki pt. „Mój tato” metodą ze słuchu / Dziecko zapoznaje się z kolejnymi zwrotkami piosenki, powtarzając ich treść/

https://www.youtube.com/watch?v=K4L7hvqBx-0

Kto najlepiej gra w siatkówkę?
Kto rozwiąże dziś krzyżówkę?

Ref. Mój Tato, Tato zapracowany
Chodzi na ryby, zbiera kasztany
A zimą ze mną lepi bałwany
Taki mój Tato, Tato kochany

Kto podwiezie samochodem?
Kto tak mówi: – później, – potem?

Ref. Mój Tato, Tato …

Kto przypala nawet wodę?
Kto rozmawia czasem z kotem?

Ref. Mój Tato, Tato …

Kto to mamie daje kwiaty?
Kto przytuli? Kto zabawi?

Ref. Mój Tato, Tato …

  • Plakat „ Najlepszy Tata” – wykonanie plakatu (WZÓR) dziecko rysuje tatę a następnie rodzic pisze odpowiedzi na pytania.

  • „Życzenia dla taty” – redagowanie przez dziecko życzeń dla taty z okazji jego święta
  • „ Skaczemy z tatą” – zabawa przy piosence „ Duży i mały skok”-  wygibasy – piosenki dla dzieci, youtube

 

 

ŚRODA 24.06.2020.

TEMAT DNIA: „Gdzie spędzimy wakacje?”

  • „Na wakacje!”-wysłuchanie opowiadania, rozmowa kierowana pytaniami rodzica.

– Już niedługo wakacje – powiedział Baltazar.

– W przedszkolu zrobi się cicho i spokojnie jak w niedzielę, tylko, że na dużo, dużo, dłużej.

– Jak to? – zdziwiłem się.

– Co się stanie z dziećmi? Z Sebkiem, Jagódką, Antosiem, Gabrysią, Jasiem, ze wszystkimi? Baltazar uśmiechną się pod wąsem.

– Zapytaj ich na pewno chętnie ci opowiedzą.

I poszedł sobie. Taki już jest, że lubi być czasem trochę tajemniczy. A ja przy najbliższej okazji oczywiście zapytałem.

– Rodzice zawiozą nas samochodem do dziadków! – odpowiedzieli chórem Sebek i Jagódka. – Wiesz, do tych, którzy mają sad. Tam jest świetnie. Dziadek zawsze buduje nam szałas, czasem rozpala ognisko… I chodzimy do lasu na jagody. Babcia później piecze nam ciasto z jagodami.

– A ja pojadę nad morze – uśmiechnął się Jaś. – Uwielbiam morze, bo na plaży mogę budować z tatą zamki z piasku i tata uczy mnie grać w piłkę nożną.

– A my co roku jeździmy z mamą pociągiem w góry – powiedział Antoś. – Zwykle mieszkamy w dużym drewnianym domu i chodzimy nad strumyk, a ja buduję tamę z kamieni.

– Ja pewnie nigdzie nie wyjadę, ale będę chodzić na plac zabaw i jeździć z rodzicami na rowerach – powiedziała Gabrysia.

– Może uda nam się choć na krótko pojechać do znajomych mamy. Oni mają dom nad jeziorem, więc może popływamy łódką.

Wszyscy zamierzali gdzieś wyjechać…

Zacząłem się zastanawiać, czy nie poprosić kogoś, żeby mnie gdzieś wziął. Tylko kogo? Trudny wybór, bo przecież wszystkich bardzo lubię. I czym jechać? Pociągiem, samochodem, rowerem? I jeszcze dokąd – w góry, nad morze, nad jezioro, a może na wieś? Bardzo trudny wybór. Najchętniej pojechałbym z każdym. I zacząłem wyobrażać sobie, jak by to mogło być…

Wesołych wakacji!

  • Po wysłuchaniu tekstu dzieci odpowiadają na pytania:
  • Dokąd dzieci pojadą na wakacje?
  • Gdzie można znaleźć jagody?
  • Co dziadek buduje dla wnuków?
  • Co można robić na plaży?
  • Jak w mieście dzieci spędzają wakacje?
  • Czym można jechać na wakacje?
  • Dokąd można pojechać na wakacje?
  • Po rozmowie dotyczącej treści utworu proponuję porozmawiać z dzieckiem o wakacjach.

A może wasze pociechy opowiedzą wam o jakiejś waszej wspólnej wakacyjnej przygodzie, o której już nie pamiętacie;) Porozmawiajcie o waszych wakacyjnych wyjazdach.

  • „Gdzie spędzimy wakacje?”– zabawa dydaktyczna.

Dopasowywanie propozycji spędzania wolnego czasu do regionów Polski. Dopasujcie podpis do odpowiedniej ilustracji. Zastanówcie się, gdzie chcielibyście pojechać i dlaczego.

JEZIORO, GÓRY, MORZE

  • Zagadka – dziecko dzieli na sylaby hasło z zagadki.

Cieszy się dziecko, mama i tato,

że w końcu zaczęło się gorące… (LATO)

Wyszukiwanie nazw roślin i zwierząt, które rozpoczynają się określoną głoską. Proponuje zabawę polegającą na tym, że trzeba podać własne imię, powiedzieć, jaką głoską się ono rozpoczyna, a następnie wymienić zwierzę i roślinę, których nazwy rozpoczynają się tą samą głoską, np. Mam na imię Magda. Moje imię zaczyna się na „m”. Nazwa zwierzęcia na „m” – małpa, nazwa rośliny – mak. Jeśli dziecko ma kłopoty z wyodrębnieniem pierwszej głoski imienia, rodzic wypowiada jego imię, akcentując lub wydłużając pierwszą głoskę. W drugiej części zabawy każde dziecko kolejno wypowiada dowolną głoskę, a osoba z prawej strony podaje nazwę zwierzęcia lub rośliny, rozpoczynającą się tą głoską.

  • Zabawa ruchowa przy piosence „Razem z latem ja”.

https://youtu.be/AHwM17Zw5Gw

Chodzi złote lato
w kapeluszu z kwiatów.
W rękach ma latawiec,
biega z nim po trawie.

Ref.:
Hopsa, hopsasa, razem z latem ja,
Hopsa, hopsasa, razem z latem ja.

Czasem dla ochłody
lato zjada lody.
Zjada je powoli,
gardło go nie boli.

Ref.:
Hopsa, hopsasa, razem z latem ja,
Hopsa, hopsasa, razem z latem ja.

  • „Moje wakacje” – praca plastyczna.

Dzieci wybierają jeden z regionów, który przedstawią w swojej pracy plastycznej. Opowiadają, czym się ten krajobraz charakteryzuje. Dziecko pracuje samodzielnie. Koniecznie wyślijcie zdjęcia waszych prac;)

  • ,,Czym jedziemy na wakacje?”– rozpoznawanie odgłosów różnych pojazdów.

https://youtu.be/Ahp8oBOvu2M

 

Dobrej zabawy! Pozdrawiamy.

 

CZWARTEK 25.06.2020.

TEMAT DNIA: ”Wakacyjne podróże cd.?”  

  • ”Jedziemy na wakacje”- prezentacja wiersza Cz. Janczarski.

 

Jedziemy na wakacje,

do lasu, nad wodę.

Prosimy ciebie słonko,

piękną pogodę.

 

Jedziemy na wakacje,

nad morze, na plażę.

Kolorowe muszelki,

przynieś lato w darze.

Jedziemy na wakacje,

w te góry wysokie.

Nie chowajcie się szczyty,

za mgłę za obłokiem.

Jedziemy na wakacje

Na Mazury ? Może !

Wyjrzyj z krzaków

prawdziwku,

czekaj na nas w borze.

  • Rodzic pyta dziecko:

– O czym mówi wiersz?

– Gdzie można pojechać na wakacje?

– Co trzeba zabrać ze sobą w podróż?

– A czy ty wiesz, gdzie spędzisz wakacje?

  • ”Wakacyjne zamówienie”-zabawa słowna.

Rodzic ustawia na dywanie kilka zabawek, które lubi dziecko. Dziecko podaje jak najwięcej cech charakterystycznych dla danej zabawki, aby otrzymać tę o którą prosi; np. / Zamawiam na wakacje czerwony samochód z czarnym dachem/.

  • ”Niech żyją wakacje”- słuchanie piosenki.

https://www.youtube.com/watch?v=BauTov9xmZY

  • ”Wakacyjne podróże”-zabawa pantomimiczna.

Rodzic podaje przykłady zadań. Dziecko ruchem , gestem i mimiką przedstawia zadania.

Przykłady:

  • Kajak- naśladowanie wiosłowania./ wypoczynek nad jeziorem/.
  • Łopatka, wiaderko- naśladowanie wsypywania piasku do wiaderka./ wypoczynek na plaży/.
  • Buty górskie i plecak- naśladowanie zakładania butów, plecaka i maszerowanie./ wypoczynek w górach/.
  • ’”Podróżnicy ! W drogę!”– zabawa ruchowa.

Rodzic przygotowuje dziecku kartoniki w kolorze czerwonym, niebieskim, żółtym. Dziecko zamyka oczy i losuje jeden z kartoników. Zabawa polega na podróżowaniu danym środkiem lokomocji.

  • Kartonik czerwony- /warkot silnika samochodu; tidit , tidit – nad jezioro/
  • Kartonik niebieski-/ stukot pociągu; ciuch, ciuch- nad morze/
  • Kartonik żółty-/ odgłos samolotu; szu, szu- w góry/
  • ”Ulubiona zabawka na wakacje”-praca plastyczna.

Rodzic przygotowuje dziecku karton z konturem lub szablon zabawki oraz plastelinę. Dziecko lepi palcami małe kulki z plasteliny. Zapełniając kulkami kontur – szablon zabawki.

  • ”Wakacyjne Reggae”- zabawa przy piosence i taniec.

https://www.youtube.com/watch?v=Fkay6ge6sts

https://www.youtube.com/watch?v=oJcGm8FzCP0

PIĄTEK 26.06.2020.

TEMAT DNIA: „Szczęśliwe wakacje to bezpieczne wakacje”

  • „Bezpieczne wakacje”-piosenka dla dzieci

https://www.youtube.com/watch?v=W4RHyjQLfCM

Wypowiedzi na temat utworu.

  • „Wolno czy nie wolno?”– ocena prawdziwości zdań.

Rozdajemy dzieciom karteczki z buźkami mimicznymi – uśmiechniętą i smutną. Kiedy odpowiedź na pytanie jest twierdząca, dzieci pokazują buźkę uśmiechniętą, kiedy odpowiedź jest przecząca – buźkę smutną. Zadajemy pytania dotyczące zasad zachowania i ochrony przyrody, np.

– Czy w górach wolno zrywać szarotki?

– Czy na terenie rezerwatu można wędrować poza wytyczonym szlakiem?

– Czy w czasie burzy trzeba chować się pod drzewem?

– Czy możemy poprosić o pomoc policjanta, kiedy się zgubimy?

– Czy papiery i plastikowe butelki można zostawiać lub zakopywać w lesie?

– Czy można się kąpać na kąpielisku strzeżonym przez ratownika?

karteczki z buźkami– uśmiechniętą i smutną

sytuacje bezpieczne i niebezpieczne

  • „Nie trać głowy na wakacjach” – oglądanie filmiku edukacyjnego, uświadomienie niebezpieczeństw podczas wakacyjnego wypoczynku.

https://www.youtube.com/watch?v=K-6T693WQKY

  • „Posłuchaj, gdzie jesteśmy” – rozwiązywanie zagadek słuchowych.

Odtwarzamy odgłosy z różnych miejsc. Zadaniem dzieci jest odgadnąć, co to za miejsce, wyróżnić i nazwać poszczególne dźwięki. Kiedy dzieci rozpoznają już wszystkie odgłosy, odtwarzamy ponownie wybrane trzy, cztery dźwięki bez przerw. Dzieci zapamiętują kolejność odgłosów.

http://xn--odgosy-5db.pl/

  • „Ważni ludzie na trudne chwile”– rozmowa kierowana.

Pytamy dzieci, w jakich sytuacjach możemy potrzebować pomocy. Dzieci opisują możliwe sytuacje, w których niezbędna jest pomoc służb ratowniczych. Wcielają się w rolę osoby potrzebującej pomocy i odgrywają scenkę rozmowy telefonicznej z odpowiednimi służbami – podają numer telefonu, pod który dzwonią, i opisują zdarzenie. Role ratowników odgrywa rodzic.(potrzebne dwa telefony)

  • „Lokomotywa”– zabawa taneczna dla dzieci

https://www.youtube.com/watch?v=MMTdlVJZTjk&feature=youtu.be&fbclid=IwAR1owobLmXjx4akipKGWadBFvG_p6FhZqaQ11xu8mMPde9A5Sc_jSRqdMrY

  • „Ile wagonów?”– zabawa dydaktyczna.

Dzieci dobierają klocki i  tworzą dwa pociągi, o różnej długości. Opisują swoje pojazdy, posługując się liczebnikami porządkowymi, np. Pierwszy wagon jest niebieski. Drugi wagon… Następnie porównują swoje pociągi. Przeliczają wagony, posługują się określeniami „dłuższy”, „krótszy”, „taki sam”, układają między nimi znaki matematyczne <, > lub =.

  • „Bezpieczeństwo na wakacjach”– wykonanie plakatu z numerami alarmowymi.

Dzieci przygotowują plakat z numerami alarmowymi (policja, pogotowie, straż pożarna, 112, 985 GOPR, 601 100 100 numer alarmowy nad wodą), obok numerów rysują symbole odpowiednich służb ratowniczych (np. góry, woda, samochód policyjny itd.). Próbują nauczyć się na pamięć tych numerów, których jeszcze nie znają.

 

Wesołego i słonecznego weekendu

Pozdrawiamy!

 

PONIEDZIAŁEK 29.06.2020.

TEMAT DNIA: „JUŻ PO WAKACJACH BĘDĘ UCZNIEM”

  • Żegnamy przedszkole – wiersz „Już czas” – czytanie przez rodzica utworu Marii Majchrzak.

Już nam mija po sześć lat

z przedszkolem się rozstać czas.

Czas pożegnać cały dom,

ogród, kwiaty, drzewa w krąg,

cały piękny czas przedszkola,

bo już czeka na nas szkoła.

  • Co najbardziej podobało nam się w przedszkolu ?”– swobodne wypowiedzi dziecka o czasie spędzonym w przedszkolu.

Dziecko rozmawia z rodzicem o ulubionych zabawach, zabawkach, którymi najbardziej lubiło się bawić. Wypowiada się na temat najbardziej ulubionych potraw w przedszkolu, najciekawszej wycieczki, jaką odbyły z grupą itp.

  • Dodawanie i odejmowanie w zakresie od 1 do  10.

Rodzic zawiązuje węzełki na sznurkach. Sznurków ma być dziesięć i na każdym z nich ma być węzełków od 1 do 10. Następnie dzieci przeliczają węzełki i określają ich liczbę. Mówią ile ich jest i przyporządkowują im kartoniki z odpowiednimi cyframi. Można również wykorzystać węzełki do dodawania i odejmowania na konkretach.

  • Wyliczanki do wspólnych zabaw – nauka na pamięć wyliczanek, które dziecko może wykorzystać w różnych zabawach.

Maszerują oficery

Raz, dwa, trzy, cztery,

maszerują oficery,

a za nimi oficerki,

pogubiły pantofelki.

Raz, dwa, trzy, cztery,

maszerują oficery,

a za nimi oficerki,

powpadały do butelki,

A z butelki do jajeczka

i skończyła się bajeczka!

 

Idzie ścieżką miś

Idzie  ścieżką miś ,

koszyk trzyma w łapkach.

Dokąd idziesz misiu?

Do sadu, po jabłka:

czerwone dam Basi,

złociste Marysi,

zielone dla Joli,

a żółte dla Krysi.

  • Kłębek wełny –zabawa zręcznościowa

Dziecko ma kłębek wełny zabezpieczony przed rozwinięciem na odcinku zaraz za luźno rozwiniętym końcem długości ok. 40 cm (może to być również piłka na gumce). Dziecko, trzyma za nitkę, ruchem kolistym dłoni wprawia kłębek w ruch i zatacza koła w kierunku odwrotnym do ruchu wskazówek zegara. Dziecko porusza kłębkiem prawą i lewą ręką. Kręcąc, mówi przeciągle: ooo ooo–ooo! i na sygnał zarzuca sobie kłębek na ramię, wydając okrzyk: O!

Dziecko zmienia ruch. Teraz porusza kłębkiem ruchem wahadłowym w prawo i lewo, mówiąc przeciągle: aaa aaa aaa i przytrzymując za koniec nitki, wyrzuca kłębek przed siebie z okrzykiem: A !.

 

WTOREK 30.06.2020 r.

TEMAT DNIA: „Ahoj, przygodo!

Witajcie kochane dzieciaczki. Nasz ostatni dzień pracy zdalnej zacznijmy od krótkiej rozgrzewki  „W podskokach”

https://www.youtube.com/watch?v=Zg7pCZOtMXo

  • „Lodowe kulki” – zabawa matematyczna

Potrzebujemy:  wycięte z papieru wafle lodowe ( dla ułatwienia mogą to być trójkąty równoramienne odwrócone), plastikowe nakrętki do butelek (w różnych kolorach)

Dziecko losuje wafelki . Na każdym z nich są narysowane gwiazdki ( od 1 do 4). Dziecko liczy, ile jest gwiazdek, wybiera nakrętki i układa z nich tyle lodowych kulek, ile jest gwiazdek na wafelku. Określa kolory lodowych kulek.

  • „ Podróże małe i duże” – piosenka

https://www.youtube.com/watch?v=bugTfbGPzJ4

  • „Cisza na morzu” – zabawa naśladowcza

Dziecko wspólnie z rodzicami, rodzeństwem siedzi w kole i powtarza rymowankę: Cisza na morzu, wicher dmie. Ten bałwan morski, kto pierwszy odezwie się. Naśladuje gesty rodzica bez hałasowania i głośnych rozmów

  • Wykonanie pomarańczowych lodów sorbetowych

Do tego zadania potrzebujemy: soki pomarańczowe (100% naturalne) dla każdego dziecka, małe kubeczki jednorazowe lub foremka do lodów, patyczki

Dziecko nalewa do kubeczków sok, starając się go ni rozlać. Rodzic wstawia kubeczki do lodówki. Po około 30 min., kiedy sok już  lekko się zmrozi, rodzic wyjmuje kubeczki, a dziecko wkłada do nich patyczki. Rodzic znów wstawia je do zamrażarki na 2 lub 3 godziny.

  • „ Lodowe figurki”– zabawa ruchowa

Do tej zabawy zapraszamy wszystkich domowników.

Rodzic za pomocą skakanek wyznacza miejsce startu i mety. Zadaniem dziecka, rodzeństwa i rodziców jest przesuwanie się szybkim tempem w kierunku mety, wtedy gdy rodzic mówi tekst: Raz, dwa, trzy król lodu patrzy lub Raz, dwa, trzy królowa lodu patrzy. Kto pierwszy dobiegnie do mety, pełni rolę króla lub królowej.

 

ŻEGNAMY WAS KOCHANE ELFIKI. DZIĘKUJEMY ZA WSPÓLNIE

SPĘDZONY CZAS W PRZEDSZKOLU. ŻYCZYMY WAM SAMYCH

SUKCESÓW W NASTĘPNYM ETAPIE EDUKACJI.

SZCZĘŚLIWYCH WAKACJI