Drogie Kotki, drodzy Rodzice Kotków,

Ciekawa jestem, jak udały się wasze majowe

wycieczki. Odwiedziliście łąkę, las, a może

puławski park? Spędzaliście czas w ogrodzie?

Jakie zwierzęta spotkaliście w czasie swoich

wędrówek?

Jeśli jeszcze nie udało wam się wybrać na

wyprawę, nie martwcie się. W tym tygodniu nadal

poznajemy majową przyrodę. Przecież żaden inny

miesiąc nie pachnie tak pięknie wiosną, zielenią i

naturą.

 

Poniedziałek: Co piszczy w trawie?

Małe pajączki – zabawa paluszkowa.

Dziś przywitamy się zabawą paluszkową. Jej bohaterami są małe pajączki. Obejrzyj uważnie, a potem spróbuj recytować pokazując paluszkami. A może zapamiętasz wierszyk i uda ci się pobawić bez podpowiedzi?

 

Małe pajączki mają zgrabne rączki,
plotą pajęczynkę, by nakarmić swą rodzinkę./x3
Nagle przyszedł wiatr, zdmuchnął cały świat.
Zerwał pajęczynkę, przewrócił rodzinkę.

Raz pajączek mały wspinał się do góry,
chciał zobaczyć słońce, a zobaczył chmury.
Zaczął padać deszczyk, zmył pajączka z góry,
a pajączek dzielny znowu chce do góry.

 

Co piszczy w trawie? – słuchanie piosenki. 

Posłuchajcie piosenki „Co piszczy w trawie”. Potem spróbujcie odpowiedzieć na pytania.

  • Czy pamiętacie, co piszczy w trawie?
  • Wymieńcie wszystkie nazwy stworzeń, które pojawiły się w piosence.

 

Mieszkańcy łąki – zabawa logopedyczna. Ćwiczenie głosek szumiących oraz doskonalenie percepcji wzrokowej.

Przyjrzyjcie się plakatowi przedstawiającemu mieszkańców łąki. Których potrafisz nazwać? Jeśli nie znasz wszystkich, zapytać rodziców. Wskazuj kolejno i nazywaj ich, wymawiając nazwę wyraźnie.

Spróbujcie znaleźć na plakacie obiekty: dżdżownica, patyczek, mlecz, pączek, jaszczurka, szczur, szczygieł, szafirek, pajęczyna, mysz, sznurek, żaba, pszczoła, żuk, orzech, świerszcz, chrząszcz, modliszka, kleszcz, żmija, patyczak, ważka, żonkil, przylaszczka.

Owady na zielonej łące – wykonanie pracy plastycznej.

🐝 Materiały, których potrzebujecie: kartka z bloku technicznego lub okładka bloku (format A4); rolka po ręczniku papierowym; klej typu wikol lub magic, nożyczki, farby plakatowe i pędzle; opcjonalnie: czarna farba i gąbka.

🐝 Wykonanie:
1. Przed przystąpieniem do pracy zgniećcie na płasko rolki i rozetnijcie je na pierścienie („łódki”) o grubości ok. 1 cm.

2. Na szarym arkuszu przyklejcie kształty owadów z fragmentów rolki. Każdy element moczcie w kleju, a następnie układajcie go w odpowiednim miejscu.

🐞 Biedronka: dwie pełne „łódki” ułożone w kształt skrzydeł; połowa „łódki” jako odwłok, łączący skrzydła i mały element w miejscu głowy.

🦋 Motyl: jedna „łódka” na środku; dwie pełne „łódki” po bokach, skierowane w dół; dwie pełne, ale rozcięte na jednym końcu „łódki”, łączące odwłok i dolne skrzydła.

Ważka: jedna pełna „łódka” w miejscu tułowia; połowa „łódki” jako głowa; każde skrzydło z dwóch pełnych „łódek”; jedna „łódka” rozcięta i zwinięta na końcu jako ogon.

3. Po wyschnięciu kleju, zieloną farbą wypełnijcie całe tło – łąkę. Wnętrza kształtów oraz wypukłe elementy pomalujcie na dowolne kolory.

4. Po wyschnięciu farby, za pomocą gąbki nakładajcie czarną farbę na krawędzie pomalowanych rolek oraz odbijajcie palce zamoczone w kolorowych farbach, tworząc kwiaty na łące.

Praca wymaga pomocy dorosłego lub starszego rodzeństwa. Możecie oczywiście namalować łąkę farbami, narysować kredkami.

Bzycząca piosenka – zabawa muzyczna.

A na koniec przypomnijcie sobie piosenkę z poprzedniego tygodnia – tym razem w wersji „teatrzykowej”.

 

A może i wy urządzicie rękawiczkowy teatr?

Wtorek: Zdrowo i kolorowo

W sklepie można już kupić pierwsze truskawki. Jak zawsze, dostępne są zdrowe polskie jabłka. W doniczkach dojrzewają pełne smaku zioła, sałaty i szczypiorek. Czerwone pomidory, zielone ogóreczki i smaczne rzodkiewki śmieją się do nas zachęcająco. Zapraszam dziś na smaczne i zdrowe zabawy warzywno – owocowe.

Witaminki – słuchanie piosenki.

Posłuchajcie piosenki  pt.,, Witaminki”. Następnie zastanówcie się i powiedzcie dlaczego watro jeść owoce i warzywa? Jakie znaczenie mają one dla zdrowia? Wymieńcie owoce i warzywa, które wystąpiły w piosence.


Zdrowie na talerzu –  zabawa dydaktyczna.

Do zabawy wykorzystajcie owoce i warzywa, które znajdują się w domu. Gdzie rodzice przechowują je najczęściej? 

Przyjrzyjcie się im uważnie. Zwróćcie uwagę na różnice i podobieństwa. Określcie za pomocą dotyku, które z nich są twarde, a które miękkie. Spróbujcie każdego z nich określając smak: słodki, kwaśny…

Rytmiczna rozgrzewka – zabawa ruchowa.

Zdrowie to nie tylko witaminy z owoców i warzyw, ale i ruch. Zapraszam was do krótkiej gimnastyki. Przygotujcie wygodny strój, włączcie filmik i do dzieła!

 

Zdrowo i kolorowo – tworzenie kompozycji z owoców lub warzyw na talerzu.
Wybierzcie swoje ulubione owoce lub warzywa. Stwórzcie wymyślony przez siebie obrazek, który będzie nie tylko zdrowy  ale i ciekawy. Możecie z mojej propozycji. Ale najlepiej wymyślcie własną. Pamiętajcie, że zanim pokroicie owoce lub warzywa lub zaczniecie ich używać, należy je umyć. Także ręce. Oczywiście, gdy dzieło będzie już gotowe, zjedzcie je ze smakiem!

 

Zgadnij, co to? – zagadki słowne.

A na koniec – wasze ulubione zagadki. Pomyślcie i zgadnijcie, o jakich zdrowych produktach, nie tylko owocach i warzywach jest mowa.

Gdy ją obieramy,
łezki wyciskamy (cebula).

Każdy z was odgadnie łatwo tą zagadkę,
ma bielutki korzeń i zieloną natkę (pietruszka).

Ładnie pachną żółtą skórką,
kwaśny mają smak.
Zawierają witaminy,
wiemy, że to są…(cytryny)

Jest czerwony z każdej strony,
a barszcz z niego też czerwony.
Ma gruby brzuszek i ogonek mały.
Będzie z niego barszczyk doskonały (burak).

Skórka fioletowa,
a miąższ pod nią złoty,
smakuje wybornie,
wszyscy wiedzą o tym. (śliwka)

Dobra gotowana, dobra i surowa.
Choć nie pomarańcza, a pomarańczowa (marchewka).

Siedzi na grządce,
liściastą ma główkę.
Mama z niej zrobi,
soczystą surówkę (kapusta).

Niedaleko od drzewa pada,
każdy je z ochotą zjada.
Okrąglutkie i rumiane,
na słoneczku dojrzewane. …(jabłko)

Kura je zniosła, mama przyniosła,
ugotowała i dzieciom podała. (jajko)

Z grządki w ogródku
zrywamy je co rano,
Najlepiej nam smakują
z bitą śmietaną. …(truskawki)

Latem w ogrodzie wyrósł zielony.
A zimą w beczce, leży ukiszony (ogórek).

Jest dziurawy, lecz tych dziurek
nigdy nie łatamy.
My kroimy go w plasterki
i z chlebem zjadamy. (ser)

Nie pomylisz go z ogórkiem,
bo ma znacznie cieńszą skórkę,
a w dodatku z każdej strony
jest okrągły i czerwony (pomidor).

Upieczony w piekarni, pachnący i świeży.
Zawsze podczas śniadania, na deseczce leży.
Mama go pokroi, masłem posmaruje
i pyszne kanapki z niego przygotuje.

 

 

 

Środa: Pracowite pszczółki

Zgadnij i odpowiedz – zagadka wprowadzająca do tematu.

A dziś swoje święto mają bardzo pracowite owady. Posłuchaj zagadki, powiedz o kim mowa:

Zgrabne domki w sadzie mają,

miód w tych domkach wyrabiają.

Latem krążą, ile sił,

zbierają z kwiatów złoty pył.

To oczywiście PSZCZOŁY. Bez nich na świecie nie byłoby życia. A dlaczego? Spróbuje Wam opowiedzieć.

Pszczoły – słuchanie wiersza M. Kot.

Posłuchajcie wierszyka czytanego przez rodzica.

 

Pszczoły – czy je znacie, dzieci?

Patrzcie, jedna właśnie leci!

Malusieńkie, pracowite,

lecz – uwaga! – jadowite.

Trzeba na nie więc uważać,

na ich złość się nie narażać.

Pszczoły są dla ludzi darem!

Kwiatów żywią się nektarem,

pyłek na swych nóżkach noszą.

A o pomoc ludzi proszą –

żeby kwiaty dla nich siali,

by im ule budowali.

Zadasz może dziś pytanie:

– Z czego miodek ten powstanie?

Łąka pełna jest zieleni,

na niej kwiatek się rumieni –

to zachęta jest dla pszczółki,

która w pyłku macza czułki.

Pszczółka nektar chętnie zbiera

i do ula go zabiera.

Pyłek skrzętnie chomikuje,

miód z nektaru produkuje.

Kiedy smaczny miodek zjemy,

to po brzuszku się głaszczemy.

Spróbujcie odpowiedzieć na pytania:

  • Czy pszczoły są pożyteczne? Dlaczego?
  • Czy ludzie powinni im pomagać? Jak?
  • Z  czego pszczoły produkują miód?

 

Obejrzyjcie ilustracje. Jakie kolory widzicie na ciele pszczoły.

 

Obejrzyjcie bajkę o pszczołach. W bardzo prosty sposób pokaże Wam, czym zajmują się pszczoły.

 

Z tej bajeczki dowiecie się nieco więcej:

 

Jak powstaje miód –  historyjka obrazkowa.

Obejrzyjcie ilustracje. Przedstawiają one kolejne etapy powstawania miodu.

48_kraina_miodem

Taniec Mai – zabawa taneczna.

Zatańczcie do piosenki. Możecie zamienić się w mała pszczółkę.

 

Możecie też pobawić się przy mojej ulubionej piosence:

Czwartek: Wiosenne zabawy Pana Języczka

Czary – mary – zabawa logopedyczna.

Zapraszam na gimnastykę buzi i języka. Wykonujcie ćwiczenia dokładnie i powoli. Poproście rodziców, aby czytali wam tekst i pokazywali ćwiczenia.

• Nad kwiatami fruwają motyle – język wykonuje ruchy pionowe przy szeroko otworzonych ustach.
• Dookoła kwiatów fruwają pszczoły – oblizywanie warg.
• Muchy latają zygzakiem – język od kącika do kącika.
• Biedronka ma kropki – „stawianie kropek” językiem na podniebieniu.
• Ślimak wychodzi z muszli – język przeciska się między zębami.
• Ślimak zsuwa się po listku – język „ślizga się” po podniebieniu.
• A teraz posłuchajcie, co wyczarował pewien królewicz, który znalazł czarodziejską różdżkę:


Czary mary Czapla czarną ma czuprynę,
Kaczka wpadła w pajęczynę,
Puchacz włożył rękawiczki,
Pączki wpadły do doniczki.
Kaczor loczki ma czerwone,
Cztery rączki i ogonek.
Biegacz wpadł na metę czwarty.
Kto tu robi takie żarty?
To królewicz January.
On uczynił takie czary.
Czarodziejkę ma pałeczkę
I namieszał tu troszeczkę.

Jaka trudna głoska ukryła się w wierszyku? Udało wam się ją wypowiedzieć?

Słoneczko – ćwiczenie oddechowe.

Stańcie wyprostowani, zróbcie głęboki wdech. W czasie wydechu unieście ręce do góry, wznieście się na palce i powiedzcie: „Słonko wschodzi coraz wyżej”, potem wykonujcie wdech i w fazie wydechowej mówcie: „a zachodzi coraz niżej”.


Pszczółki – zabawa słuchowo – ruchowa.

Na dywanie rozłóżcie papierowe kwiatki – możecie je narysować i wyciąć lub zrobić np. z serwetek. Zamieńcie się w pszczółki, naśladując je poruszajcie się pomiędzy kwiatami w rytm muzyki. Umawiamy się, że kiedy rodzice zatrzymają muzykę, każdy z was stanie przy kwiatku i wykona trzy prawidłowe oddechy i wydechy wspomagając się ruchem rąk (wdech – ręce w górę; wydech – ręce w dół).

 

Odgłosy przyrody – ćwiczenia artykulacyjne.

Dziś wyjątkowo pracowita będzie Wasza buzia. Kolejne zadanie dla niej to naśladowanie odgłosów:

Szszsz… – szumią drzewa.
Żżż… – przelatuje samolot.
Kumkum …- rechocze żaba.
Bzzz… – brzęczą pszczoły.
Kapkap… – pada deszcz.
Cyk, cyk – cyka świerszczyk.
Cz… cz… cz – obok łąki przejeżdża pociąg.

Wiosenne zagadki – zabawa słuchowa.

A teraz rodzice przeczytają Wam kolejną porcję zagadek:

  • Jaką porę roku mamy, Gdy wracają bociany? (wiosna)
  • Jaka to głowa duża lub mała, z zielonych liści składa się cała? (sałata)
  • Złośliwa panienka, w pasie bardzo cienka. Leci, bzyczy z daleka, każdy od niej ucieka? (osa)
  • Liście są takie i trawa też, Jaki to kolor, już przecież wiesz! (zielony)
  • Pióra czarno-białe, buciki czerwone, Uciekają przed nim żaby, gdy idzie w ich stronę. (bocian)

 

Tu więcej wiosennych zagadek:

 

 

Piątek: Wyprawa pewnej biedronki

 

„Wyprawa pewnej biedronki” – wiersz Magdaleny Wójcik.

Wysłuchajcie uważnie wiersza o pewnej biedronce. Spróbujcie odpowiedzieć na pytania:

 

(Magdalena Wójcik)

W ciepły, długi dzień majowy,

gdy nad łąką słońce grzało,

pewna śliczna biedroneczka

wyruszyła w podróż małą.

Nic nikomu nie mówiła,

tylko plecak wzięła spory

i do pszczoły się udała,

chciała różne znać kolory.

Pszczółka słońce pokazała,

paski żółte swe na grzbiecie…

„Nie ma żadnych wątpliwości,

wszystko żółte jest na świecie”.

Biedroneczka się zdziwiła:

„Czy ta pszczoła rację miała?

Mój kubraczek jest czerwony.

Prawdę znać bym wreszcie chciała”.

Poszła dalej, myśląc sobie,

co jej powie pasikonik.

To artysta, wszędzie bywa.

On powoli zdjął melonik.

Spojrzał w lewo, spojrzał w prawo,

w lustrze się dokładnie przejrzał.

„Moja droga, wszędzie zieleń!”.

Dla pewności liść obejrzał.

Wtem spotkała czarną mrówkę,

w pracy dziś od rana była.

„Kolor? Czarny oczywiście!”.

I się wcale z tym nie kryła.

„Każdy mówi co innego”.

Biedroneczka posmutniała,

przystanęła pod listeczkiem,

sił już dalej iść nie miała.

Gdy zawrócić właśnie chciała,

mucha nagle się zjawiła.

Okulary wielkie zdjęła,

jasno sprawę postawiła.

„W kółko latam po tej łące,

więc posłuchaj mnie, biedronko.

Świat jest przecież kolorowy,

trzeba widzieć trawę, słonko…

Fiołki, chabry, kopiec kreta,

polne maki, błękit nieba.

Zapamiętaj, przyjaciółko,

wszystko to dostrzegać trzeba”.

  • 👉 Gdzie wyruszyła biedronka i w jakim celu?
  • 👉 Kogo odwiedziła na początku podróży i czego się dowiedziała?
  • 👉 Co powiedziały jej kolejne napotkane zwierzęta?
  • 👉 Co uświadomiła jej mucha? Jakiego koloru jest świat?

Film nagrany przez Panią Paulinę Przybylską 💚

Kolory łąki – historyjka obrazkowa.

Obejrzyj jeszcze raz ilustracje do wiersza. Wskaz, która rozpoczyna historię. Ułóż je w odpowiedniej kolejności, abyś mógł opowiedzieć przygodę biedronki.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Biedronka i muchomor – zabawa ruchowa przy muzyce.

A teraz zapraszam do zabawy przy muzyce. Zatańcz sam lub zaproś do zabawy kogoś, kto jest obok Ciebie. Co wspólnego ma biedronka z muchomorem?

 

Biedronki na łące – zabawa plastyczna 

Do wykonania pracy plastycznej będą potrzebne materiały: biały arkusz; dwie zielone kredki (najlepiej w dwóch odcieniach zieleni); czerwona i czarna farba plakatowa; patyczki do uszu.

Wykonanie:

  • Włącz piosenkę „Bzycząca zabawa” i rysuj rytmicznie kreski zieloną kredką. Staraj się rysować na zmianę raz lewą, raz prawą dłonią.
  • Kiedy trawa jest już gotowa, zanurz w czerwonej farbie kciuk i odbij kropki na trawie.
  • Po wyschnięciu kropek zanurz w czarnej farbie patyczek do uszu, namaluj nim główki biedronek, a potem odbij czarne kropki na ich skrzydełkach.

 

 

Aktywny przedszkolak – zestaw ćwiczeń gimnastycznych.

Jeśli nie byliście dziś na spacerze, nie jeździliście rowerem , hulajnogą albo nie bawiliście się na świeżym powietrzu – zadbajcie o swoje zdrowie. Zaproście rodziców do wspólnych ćwiczeń gimnastycznych. Pamiętajcie – ruch to zdrowie!

 

  • Ręce wyciągnięte do przodu, zginanie w łokciach pod kątem 90 stopni.
  • Unoszenie i opuszczanie barków.
  • Ćwiczenie w parach, plecy się stykają, rozkrok, skłony do przodu i dotknięcie dłoni partnera między kolanami.
  • Ręce opuszczone i złączone, noga próbuje przejść przez powstały otwór.
  • Klęk podparty, naprzemienne unoszenie i prostowanie nóg.
  • Siad prosty, unoszenie wyprostowanych nóg i wyprostowanych rąk przed siebie, powrót do pozycji wyjściowej.

 

A na zakończenie przygody z łąką przyjrzyj się obrazkowi. Odszukaj różnice między nimi.