Oddział II MISIE

                  

 

 18.05.- PONIEDZIAŁEK

 

  • „Jak powstaje książka?”- film edukacyjny dla dzieci

https://www.youtube.com/watch?v=icdV3QZb10Q

Zachęcam do obejrzenia filmu, który przybliży dzieciom wiadomości na temat powstawania książek. Jakie osoby współpracują ze sobą przy powstawaniu książek. Dzieci poznają nowe wyrazy :autor, ilustrator, korektor, grafik, format książki.

 

  • „Twoja biblioteka” –piosenka dla dzieci. Zabawy muzyczne i taneczne przy piosence. Dziecko wraz z rodzicem wysłucha piosenki. Zatańczy wraz z rodzicem podskakując i klaszcząc rytmicznie. Zagra na instrumencie perkusyjnym.

https://www.youtube.com/watch?v=M29Af2Mhf88

 

  • „Moja książeczka” – zachęcam rodzica, aby dopomógł dziecku wykonać własną książeczkę. Sprawi to radość dziecku, zachęci dziecko do rysowania i swobodnej ekspresji twórczej. Może stworzyć własne opowiadanie, które rodzic zapisze, a dziecko doda ilustracje.

https://www.youtube.com/watch?v=sXR4OxY2TaI

 

 19.05.- WTOREK

 

Rodzic przeczyta dziecku tekst wiersza. Dziecko po wysłuchaniu wiersza odpowie na pytania rodzica :

  • Dlaczego książeczka była smutna?
  • Czego nie lubią książki?
  • Dlaczego należy szanować książki?
  • Do czego są nam potrzebne książki?

 

  • „Zasady korzystania z książek”- film edukacyjny dla dzieci. Przypomnienie zasad właściwego korzystania z książek.

https://www.youtube.com/watch?v=BehV1UbZXaE

  • Ćwiczenia dla dzieci- zachęcam dzieci i rodziców do ćwiczeń, które dostarczą tak potrzebnego ruchu dziecku oraz wpłyną na rozwijanie prawidłowej postawy ciała. Propozycje:

https://www.youtube.com/watch?v=2BQCcIjudZ8

https://www.youtube.com/watch?v=m2WsGrvCx_w

https://www.youtube.com/watch?v=EuCip5y1464&list=PLt3FJASYjFdZHGrQHchgQekf2a1GgeAy0

  • „Policz książki”- karty pracy dla dzieci. Zachęcam do wykonania wraz z dzieckiem dowolnie wybranych kart pracy.

https://fenek.pl/img/pdf/karty_pracy_miejsca.pdf

 

20.05.- ŚRODA

Taniec przy piosence według własnego pomysłu. Gra na instrumentach perkusyjnych. Swobodna ekspresja ruchowa i rytmiczna.

  • Słuchanie wiersza pt.: „Książka moim przyjacielem” – Dorota Kossakowska

 

Każdy ma przyjaciela, z którym lubi się bawić.

Kiedy przyjaciel jest smutny, nie można go zostawić.

Mój przyjaciel jest ze mną, codziennie o każdej porze.

Gdy potrzebuje pomocy, on mi zawsze pomoże.

Mój przyjaciel to książka, w której są różne przygody.

O misiu, który jadł miodek, o żabce co skacze do wody.

Jest też księżniczka i rycerz, co walczy dzielnie ze smokiem.

Jest i czarodziej co umie przez rzekę przejść jednym krokiem.

Z książką nie nudzę się nigdy, z nią jest zawsze ciekawie.

   Ona pomaga w nauce oraz wesołej zabawie.

Rodzic porozmawia z dzieckiem na temat treści wiersza. Dziecko odpowie na pytania rodzica:

  • Jaki przyjaciel jest z nami o każdej porze?
  • Co możemy dowiedzieć się z książki?
  • W czym pomaga książka?

 

  • „Nasza bajka” – teatrzyk domowy.

Bajka może być dowolna. Najlepiej, żeby wybrało ją dziecko. Rodzic wspólnie z dzieckiem tworzy postacie do wybranej bajki. Następnie  inscenizuje bajkę ze swobodną interpretacją tekstu. Po wysłuchaniu bajki zadaje dziecku pytania dot. wysłuchanej bajki. Następuje zmiana ról. Dziecko inscenizuje bajkę i zadaję rodzicowi pytania.

Do wykorzystania piosenki o bajkach:

„Witajcie w naszej bajce”

https://www.youtube.com/watch?v=Nb_n1JFzjZA

Lubimy Bajki

https://www.youtube.com/watch?v=L2PQj85PYDY

Bajeczki

https://www.youtube.com/watch?v=aGfrMwIbPTY&feature=youtu.be

  • „Książki”- zabawa logopedyczna.Dzieci wykonują następujące ćwiczenia:

„Przekładanie kartek w książce” – przesuwanie czubka języka od jednego kącika ust do     drugiego – od prawej do lewej strony.

,,Otwieranie i zamykanie książki’’- dziecko otwiera i zamyka szeroko usta.

„Huśtamy książkę’’-dziecko leży na plecach kładąc książkę na klatce piersiowej.     Podczas   wdechu książka wyraźnie unosi się do góry, podczas wydechu opada      ( dziecko wciąga i wypuszcza powietrze nosem przy zamkniętych ustach)

 

21.05.- CZWARTEK

  • Zabawa matematyczna „Książeczki z naszej półeczki”

Wybieramy różne książki z półki różniące się wielkością, grubością

– porównujemy z dzieckiem te książki ze względu na wielkość, grubość, używamy zwrotów, gruba, cienka, wysoka, niska, niższa

Pytania pomocnicze:

  • Czym różnią się od siebie książeczki?
  •  Czy są tej samej wielkości?
  • Czy są tej samej grubości?
  • Czy mają takie same kolory?
  • Gdzie możemy kupić książkę?
  • Gdzie możemy wypożyczyć książkę
  • –W jaki sposób dbamy o nasze książki, żeby ich nie zniszczyć?

Przeliczamy książki zgodnie z możliwościami dziecka.

https://www.superkid.pl/prace-plastyczne-zakladki

https://www.youtube.com/watch?v=Pflv6y_FSkQ

http://przedszkolnyartysta.blogspot.com/2015/03/zakadki-do-ksiazek.html

 

 

22.05.- PIĄTEK

  • „Moja ulubiona książeczka”- zabawa dydaktyczna. Rodzic wybiera ulubioną książkę dziecka i chowa ją w dowolne miejsce np. w plecaku. Woła dziecko i zadaje mu zagadkę :

Choć nie ma zamka, ani kluczyka

Często otwierasz ją i zamykasz

W swym wnętrzu wiele tajemnic mieści

Wierszyków, bajek i opowieści.

Po odgadnięciu przez dziecko zagadki, dziecko otwiera  plecak i wyjmuje z niego książki z bajkami dla dzieci.

Rodzic prosi o przyniesienie swoich ulubionych książek przez dziecko. Zadaje dziecku pytania:

  • Co to jest książka?
  • Do czego służą książki?
  • Z czego składa się książka? (okładka na której jest tytuł, autor, ilustracje, które wykonuje ilustrator, numery stron…)
  • Wprowadzenie pojęć: autor, ilustrator. Autor pisze książkę. Ilustrator wykonuje obrazki do książki.
  • Czym różnią się od siebie te książeczki?
  • Czy są tej samej wielkości?
  • Czy są tej samej grubości?
  • Czy mają takie same kolory?
  • Co można znaleźć w książkach?
  • Gdzie możemy kupić książkę?
  • Gdzie możemy wypożyczyć książkę?
  • W jaki sposób dbamy o nasze książki żeby ich nie zniszczyć?
  • „Na kocyku”- zabawy ruchowe rodzica z dzieckiem. Używanie określeń : na, pod, za.

Każde dziecko ma mały kocyk lub chustę i wykonuje kolejne polecenia: wejdź pod kocyk, stań na kocyku, kucnij za rodzicem itp.

Odklej mnie – dzieci leżą na kocykach, „przyklejone” do podłogi, a rodzice próbują „oderwać” od podłogi poszczególne części ciała dziecka.

Jedziemy na kocyku – zabawa z rodzicem Dziecko siedzi na kocyku, a rodzic ciągnie za kocyk.

Jak w lusterku – zabawa ruchowa naśladowcza Rodzice podają jakiś ruch, który dziecko odtwarza. Następuje zamiana ról (dziecko podaje ruch, a rodzic go odtwarza).

  • „Jaś i Małgosia”- bajka do słuchania .  Dziecko wysłucha bajki. Porozmawia z rodzicem o przygodach Jasia i Małgosi. Wczuje się w położenie i uczucia bohaterów bajki.

https://www.youtube.com/watch?v=S8PzCuqWrzE&feature=emb_rel_pause

„Miś „- wykonanie misia bajkowego według inspiracji filmowej lub własnego pomysłu

https://www.youtube.com/watch?v=w3tWzYrx_S4  według wyboru dziecka.

 

Opracowała : Mirosława Matras