Wakacji nadszedł czas

 

Poniedziałek  Niech żyją wakacje

  1. Zagadka

Kto mi powie, jaki to czas
Gdy przedszkole idzie w las
Mama z Tatą w piłkę grają
I wszyscy się opalają.
W tym magicznym czasie
Grzyby rosną w lesie
Woda ciepła w morzu
W górach też nie gorzej
Lubię taki czas
Mogę długo spać, kto mi powie
Jak ten czas się zowie?
(WAKACJE)

 

2. Opowieść ruchowa „Bierzemy misia w teczkę jedziemy na wycieczkę”.

Wyobraźcie sobie, że za chwilkę wybieramy się na długą wycieczkę. Najpierw musimy zapakować nasz niewidzialny pleckach, w potrzebne nam rzeczy: zabieramy, ubrania, buty, jedzonko, aparat i lornetkę. Uwaga wyruszamy najpierw jedziemy w góry, musimy się na nie wspinać. Mamy bardzo ciężki plecak, wiec dużo nas to sił kosztuje. Teraz nad morze, musimy przepłynąć kawałek (należy naśladować ruchem, tak jakby wykonywało się te czynności). Następny przystanek to wieś, kosimy trawę i karmimy koniki i krówki (dzieci naśladują ruch koszenia trawy – nauczyciel demonstruje). Po takiej wycieczce wracamy do przedszkola, zdejmujemy ciężki plecak i kładziemy się na dywanie i głęboko oddychamy (w tle słychać szum fal).

3. Wykonanie kartki – moje wymarzone wakacje.
Dzieci przystępują do wykonania z różnych rodzajów kasz wakacyjnego krajobrazu np. plaży z kaszy jaglanej , z kaszy gryczanej góry. Pozostałe elementy dzieci doklejają lub rysują flamastrami.

Wtorek: Tata- mój bohater

 

 

 

 

 

 

 

  1. Wiersz dla Taty


To jest mój bohater
A ciecie dlaczego?
Posłuchajcie tego:
Ma długie nogi
I w piłkę umie grać.
Przytula mamusię
I kładzie mnie spać.
Gdy sobie nie radzę,
To wołam i jest.
Mój super przyjaciel
Zawsze blisko mnie.

  1. Zabawa „Lusterko”- Co robi mój tata?
    Nauczyciel- rodzic mówi: To jest taka gra, zrób tak jak ja.
    – kiwanie głową w przód
    – kiwanie głową w bok
    – łapanie muszek
    – ruszanie paluszkami jakby padał deszczyk
    – rysowanie kółka w powietrzu….(propozycje dzieci)

3.Medal dla Taty- praca plastyczna. Talerzyki papierowe, kredki, flamastry, tasiemka, ozdoby według uznania.

4.Słuchanie piosenki -Śpiewające brzdące” Piosenka dla taty”

 

Środa  Morskie opowieści

1.Słuchanie wiersza: „Na wakacje ruszać czas”

Za dni kilka –o tej porze
będę witać polskie morze.
Bo najbardziej mi się marzy
żeby bawić się na plaży.

A ja chciałbym dotknąć chmury
i dlatego jadę w góry.
Razem z mamą, razem z tatą
w górach lubię spędzać lato.

Ja na morze nie mam czasu.
Wolę jechać het- do lasu.
I tam z dziadkiem zbierać grzyby
albo w rzece łowić ryby.

Dla mnie to najlepsza pora
żeby wskoczyć do jeziora.
Nie chcę w upał chodzić w góry.
Wolę jechać na Mazury.

Morze, góry, las i rzeka;
Wszystko to już na nas czeka.
Bo zaczęło się już lato
Jedźmy mamo, jedźmy tato.

Rozmowa na temat wiersza, wybieranie przez dzieci ilustracji przedstawiających morze, góry, las, jezioro.

Wypowiedzi dzieci na temat krajobrazów Polski.

  1. „Morskie podróże”- Zabawy ruchowe z wykorzystaniem chusty animacyjnej.

Do zabawy dzieci mogą wykorzystać chusteczki higieniczne, apaszki, kocyki itp.


3. „Fale”- zabawa z chustą animacyjną. Dzieci wykonują małe, średnie lub duże płynne ruchy, aby wywołać faliste wznoszenie się i opadanie chusty. W zabawę ruchową nauczyciel wplata opowiadanie o łagodnym morzu i nadchodzącym sztormie oraz muzykę relaksacyjną z odgłosami morza.

4. „Sztorm” –zabawa przy użyciu chusty animacyjnej. Na chustę wrzucamy lekki przedmiot np. piłeczkę. Podczas wachlowania nie może ona spaść z chusty. Jeśli wpadnie ośrodka (lub wypadnie za chustę) to dzieci złowiły „Złotą rybkę”.

5. Worek ze skarbami od „Złotej rybki”.Uczestnicy siedzą wokół chusty, podają worek ze skarbami w rytm muzyki. Gdy muzyka milknie, zadaniem osoby, która trzyma worek, jest wyciągnięcie rekwizytu, podanie np. : jego nazwy, koloru i zastosowania (apteczka, czapka z daszkiem, okulary przeciwsłoneczne, butelka z wodą, krem do opalania, ochraniacze, kask na rower/rolki itp., telefon, odblaskowe elementy, np. kamizelka, opaski itp., atlas z grzybami).

 Czwartek  Wakacyjne rady

1.Przypomnienie zasad bezpieczeństwa podczas wakacji.

Wysłuchanie wiersza  pt: „Wakacyjne rady”  W. Bodalskiej:

Głowa nie jest od parady
służyć musi dalej.
Dbaj więc o nią i osłaniaj
kiedy słońce pali.

Płynie w rzece woda
chłodna, bystra, czysta,
tylko przy dorosłych
z kąpieli korzystaj.

Jagody nieznane
gdy zobaczysz w borze –
Nie zrywaj! Nie zjadaj! –
bo zatruć się możesz.

Urządzamy grzybobranie
jaka rada stąd wynika?
Gdy jakiegoś grzyba nie znasz
nie wkładaj go do koszyka.

Biegać boso jest przyjemnie,
ale ważna rada:
– idąc na wycieczkę pieszą
dobre buty wkładaj!

Rozmowa na temat bezpiecznego zachowania podczas wakacji.

Przypomnienie numerów alarmowych 112, 999, 998, 997.

2. „Uwaga światło” zabawa ruchowa.
Dzieci reagują odpowiednio na kolory prezentowane przez nauczyciela lub rodzica. Czerwone światło – stój, zielone światło idź. Zmianę świateł oznajmia nauczyciel- rodzic. Dla utrudnienia ustawiamy przeszkody z dostępnych materiałów: krzesełka, stołeczki itp.

3. Prezentacja multimedialna „Atrakcje w bezpieczne wakacje”

https://www.youtube.com/watch?v=Ui-ndYWcThA- bezpieczni nad wodą

https://www.youtube.com/watch?v=wS4SRvkvLio- bezpieczni w górach

  1. Piosenka „Wakacje” https://www.youtube.com/watch?v=W4RHyjQLfCM

 

Piątek:  To już lato

 

  1. Zabawa ruchowa z elementem równowagi – “Sprytny kotek”

Rozciągnij  sznurek lub wełnę (płotek), mniej więcej na wysokości kolan dziecka. Dziecko jest kotem. Ustawia się przed płotkiem, przechodzi nad nim tak, aby go nie dotknąć. Jeśli dziecko dotknie sznurka, próbuje przejść kolejny raz, następnie przechodzi pod nim, również tak, aby go nie dotknąć.

 

2. Zabawa dydaktyczna ,,Figuraki wybierają się nad morze”.
Nauczyciel –rodzic pokazuje dzieciom figurowe ludziki-Koło, Kwadrat, Trójkąt, prostokąt (figuraki).

Dzieci opisują ich wygląd przeliczają boki, kąty, rysują figury w powietrzu, na dywanie.
Nauczyciel opowiada, że figuraki i ich dzieci wybrały się na wakacje nad morze. Kiedy dotarły na miejsce miały zamieszkać w odpowiednich domkach (Koła w domu ze znakiem koła, Kwadraty w domu ze znakiem kwadratu, a Trójkąty w domu ze znakiem trójkąta) jednak zanim odnalazły swoje domy postanowiły najpierw zobaczyć morze i poszły na plażę. Kiedy tam dotarły zerwała się wielka burza (zerwał się silny wiatr, pojawiły ciemne chmury i błyskawice, zaczął padać deszcz) dzieci figuraki bardzo się wystraszyły i postanowiły szybko odszukać swoje domy – musimy im w tym pomóc .
Dzieci dopasowują figuraki do odpowiednich domów i pomagają figurowym mamom przeliczyć ile figuraków schowało się do danego domu.

3. Zabawa wyciszająca, masaż relaksacyjny ,,Letni spacerek”
Na niebie płyną obłoki, świeci słońce,
przedszkolaki wybrały się na letni spacer
po drodze spotkały panią na szpileczkach,
pana w trampeczkach
tu stąpały słonie
i biegły konie,
wtem przemknęła szczypaweczka,
spadł drobniutki deszczyk.
Czy przeszedł cię dreszczyk?

4. „W zagrodzie Małgosi „– bajka ortofoniczna.

Nauczyciel czyta treść bajeczki, a dzieci naśladują odgłosy zwierząt.

Wieczorem w zagrodzie cioci Małgosi

Każde zwierzątko o jedzenie prosi.

Piesek szczeka: hau, hau, hau.

Kotek miauczy: miau, miau, miau.

Kura gdacze: kod, ko, da.

Kaczka kwacze: kwa, kwa, kwa.

Gąska gęga: gę, gę, gę.

Ona też chce najeść się.

Owca beczy: be, be, be.

Koza muczy: me, me, me.

Indor gulga: gul, gul, gul.

Krowa ryczy: mu, mu, mu.

Konik parska: prr, prr, prr.

A pies warczy: wrr, wrr, wrr.

I tak gra orkiestra ta, aż Małgosia jeść im da.

 

5. Zabawa ruchowa z elementem rzutu i celowania – „Celuj do butelek”:

Ustaw 5 plastikowych butelek tak, aby na pierwszej linii stały 2 butelki, a na drugiej linii – 3 butelki, dziecko rzuca piłeczką tak, aby przewrócić jak najwięcej butelek, po każdym rzucie liczy, ile butelek udało mu się przewrócić.

Opracowała: Gabriela Pioterczak