Tydzień 2- Wiosna na wsi

Drogie dzieci, witam Was serdecznie i zapraszam do wesołych zabaw ze zwierzętami, które mieszkają na wsi.
WTOREK: Na wiejskim podwórku
- „Na wsi”- film, piosenka i gra edukacyjna dla dzieci
https://www.youtube.com/watch?v=U6q-jMyqn8Q
Rozmowa rodzica z dziećmi na temat obejrzanego filmu:
- Co robił dziadek Lulka na wsi?
- Jakie zwierzęta miał w gospodarstwie dziadek?
- Co te zwierzęta dają ludziom; po co je hodujemy ?
- Czego potrzebują zwierzęta?
- Jak trzeba dbać o zwierzęta?
- Co trzeba zrobić, kiedy zwierzę choruje?
Dzielenie na sylaby nazw: kro - wa, ku - ra, ko - za itd.
- Zabawa ruchowo- naśladowcza przy piosence „Dziadek Lulka farmę miał”.
Dziecko porusza się w dowolny sposób w rytm muzyki. Kiedy rodzic zatrzymuje odtwarzanie piosenki na wybranym zwierzątku, zadaniem dziecka jest naśladowanie głosu i ruchu tego zwierzęcia.
https://www.youtube.com/watch?v=U6q-jMyqn8Q
- Gra dydaktyczna „Czyj to głos?”
Rodzic wraz z dzieckiem ogląda grę, objaśnia dziecku zasady gry. Zadaniem dziecka jest rozpoznanie głosu zwierzątka i zaznaczenie tego zwierzęcia na ekranie (wybranie spośród innych trzech).
- Jak chodzą zwierzęta– spróbujcie naśladować zwierzęta, o których będzie mowa w piosence.
Dzieci zatańczą rytmicznie wraz z rodzicem, przytupując bądź klaszcząc w powtarzającym się refrenie. Zagrają w rytm melodii piosenki na dowolnym instrumencie perkusyjnym całą piosenkę, bądź tyko refren. Chodząc na czworaka, pokażą sposób poruszania się baranka oraz będą naśladować dźwięki wydawane przez baranka.
ŚRODA: Co to jest dobre wychowanie?
- Słuchanie wiersza J. Brzechwy „Kwoka”.
Kwoka
Jan Brzechwa
Proszę pana, pewna kwoka
Traktowała świat z wysoka
I mówiła z przekonaniem:
„Grunt to dobre wychowanie!”
Zaprosiła raz więc gości,
By nauczyć ich grzeczności.
Osioł pierwszy wszedł, lecz przy tym
W progu garnek stłukł kopytem.
Kwoka wielki krzyk podniosła:
„Widział kto takiego osła?!”
Przyszła krowa.
Tuż za progiem Zbiła szybę lewym rogiem.
Kwoka, gniewna i surowa,
Zawołała: „A to krowa!”
Przyszła świnia prosto z błota.
Kwoka złości się i miota:
„Co też pani tu wyczynia?
Tak nabłocić! A to świnia!”
Przyszedł baran. Chciał na grzędzie
Siąść cichutko w drugim rzędzie,
Grzęda pękła. Kwoka wściekła.
Coś o łbie baranim rzekła I dodała:
„Próżne słowa, Takich nikt już nie wychowa,
Trudno… Wszyscy się wynoście!”
No i poszli sobie goście.
Czy ta kwoka, proszę pana, Była dobrze wychowana?
Rozmowa na temat treści wiersza:
- O jakich zwierzętach była mowa w wierszu?
- Czy kwoka była dobrze wychowana?
- Jak inaczej możemy nazwać kwokę?
- Jakie znacie czarodziejskie słowa, które mogłaby użyć kwoka?
Opowieść ruchowa przy muzyce relaksacyjnej
https://www.youtube.com/watch?v=k4vl7qGuix0
Dzieci naśladują ruchy oraz odgłosy zwierząt. W czasie opowieści rodzic robi pauzy, by dziecko mogło samo rozpoznawać, jakimi odgłosami mówią zwierzątka.
Kogut obudził się najwcześniej. Przeciągnął się, ziewnął, rozprostował piórka, wyczyścił swój piękny czerwony grzebień na czubku głowy i wyszedł z kurnika. Słoneczko już pięknie grzało. Kogut przeszedł się po podwórku, zajrzał to tu, to tam, po czym wskoczył na płot i zapiał: kukuryku. Kury obudziły się natychmiast, zaczęły wiercić się na grzędzie, znosząc jajka. Kłóciły się przy tym okropnie… na całe podwórko niosło się ich gdakanie: ko, ko, ko, ko. Nieopodal w stajni usłyszał tę kłótnię koń, zawołał kilka razy: ihaha. Wybiegł ze stajni i zaczął galopować: kląskanie. W chlewiku obudziły się świnki i jak to ze świnkami bywa od razu były głodne, wołały: kwi, kwi, kwi. Gdy zjadły, poszły wytaplać się w błocie. Z obory wychyliła łeb krowa i przywitała się ze świnkami: muuuu Całego gospodarstwa pilnował pies Burek, który, gdy tylko coś się działo, szczekał głośno: hau, hau, hau. Aż do wieczora zwierzątka jadły, bawiły się na podwórku. A gdy słońce zachodziło, wróciły do swoich domków spać.
- Film edukacyjny pt. „Zwierzęta na wsi – odgłosy, zagadki, zadania). Drogie dzieci, dowiecie się jakie zwierzęta mieszkają w wiejskiej zagrodzie, jakie dźwięki wydają. Spróbujcie je naśladować.
https://www.youtube.com/watch?v=xrgowwp1V-U
- Poznanie nazw zwierząt w języku angielskim. Zapraszam do obejrzenia filmu.
https://www.youtube.com/watch?v=S6Ait911Emo
- Wiejskie zwierzęta – praca plastyczna
Dzisiaj poćwiczymy motorykę małą. Potrzebować będziemy:
- kolorową plastelinę,
- modelinę lub masę solną.
Rozdajemy dzieciom plastelinę, masę solna lub modelinę. Następnie dzieci przy pomocy plasteliny, modeliny czy też masy solnej lepią zwierzątka.
Przepis na masę solną: 1 szklanka mąki, 1 szklanka soli, ok. pół szklanki wody.
Przepis na kolorową masę solną
Do podstawowego przepisu na masę solną możemy dodać kakao, cynamon lub kurkumę. Każdy z wymienionych dodatków w naturalny sposób zmieni kolor masy. Kurkuma nada masie żółty kolor, cynamon beżowy, a kakao brązowy. Intensywność zależy od ilości barwnika. Do masy możemy dodać również barwniki spożywcze. Kolorów jest bardzo dużo, a dodatkowo możemy je łączyć uzyskując kolejne odcienie.
CZWARTEK: Co nam dają zwierzęta?
- „Co to za zwierzę ?” – zagadki o zwierzętach.
http://rodzice.net/news/zagadki-dla-dzieci/zwierzeta.php
Zadaniem dziecka jest uważne wysłuchanie tekstu zagadki przeczytanego przez rodzica, udzielenie odpowiedzi i wskazanie właściwego obrazka.
Zachęcam do porozmawiania z dzieckiem o tym, czym żywi się kura, krowa, koń, owca, świnia … oraz o tym, co nam dają te zwierzęta.
- "Przeskocz przeszkodę" - zabawa ruchowa.
Pobawmy się z dzieckiem w zabawę ruchową doskonalącą koordynację ruchów oraz skoczność ”Przeskocz przeszkodę”. Układamy na podłodze np. kawałki pomiętych gazet lub innych przedmiotów, dziecko i rodzic przeskakują obunóż, jednonóż lub wymijają slalomem przedmioty.
- "Sałatka dla zdrowia" - wspólne wykonanie dania.
Możemy wykonać wraz z dzieckiem sałatkę z kurczakiem lub sałatkę jajeczną lub inną, gdzie wykorzystamy jajka od kury, ser od krowy, mięso kurczaka itp. Uświadomimy dzieciom, jak wiele dają nam zwierzęta i jak bardzo są potrzebne człowiekowi.
https://www.youtube.com/watch?v=1CEt52OOkMk
https://www.youtube.com/watch?v=osQFQfk4MzI&t=88s
- „Jak powstaje ser?”- obejrzenie filmu edukacyjnego dla dzieci.
- Zabawa muzyczna przy piosence „Krówka Mu”. Ćwiczenia ortofoniczne na zgłoskach „mu, mu”
https://www.youtube.com/watch?v=hMl74Mm6tgU&t=24s
- Piórko z podwórka– ćwiczenia oddechowe. Dmuchanie na piórko z różnym natężeniem.
Gimnastyka w domu i w przedszkolu ze strony „Bliżej Przedszkola”:
- Lekki rozkrok, krzyżowanie wyciągniętych przed siebie rąk, następnie wymach i łączenie rąk za plecami.
- Kręcenie kółek głową w lewo/w prawo.
- Unoszenie prawego kolana do lewego łokcia i zmiana stron.
- Unoszenie kolan.
- Leżenie przodem, ręce wyciągnięte przed siebie, jednoczesne unoszenie rąk i nóg.
- „Rowerek” w parach (złączone stopy).
PIĄTEK: Trzy świnki
- „ Trzy świnki” – bajka dla dzieci.
Wysłuchanie bajki czytanej przez rodzica bądź obejrzenie filmu.
https://www.youtube.com/watch?v=f8-MxvIhP_s
Rozmowa rodzica z dzieckiem na temat treści bajki.
Rozumienie wartości dobra oraz niesienia sobie pomocy.
Dostrzeganie znaczenia pracowitości, staranności i wytrwałości pracy, jako źródła sukcesu.
- „Moja świnka”- zabawa graficzna w oparciu o kartę pracy. Dorysowywanie brakującej, drugiej strony świnki. Kolorowanie.
- „Rymowanki”- zabawa gramatyczna. Dziecko wyszukuje rymy do nazw zwierząt podanych przez rodzica np. kura- góra, koń- słoń, kot- płot, krowa- głowa, świnia- dynia, koguty- buty, kozy- wozy, barany- dywany.
- „Świnka skarbonka” wykonanie świnki skarbonki z plastikowej butelki.
https://www.youtube.com/watch?v=wgG647jbLuo
- Zabawa ruchowa bieżna „Konik i woźnica”
Dziecko i rodzic tworzą zaprzęg. Na zmianę są koniem i woźnicą. Woźnica daje polecenia konikowi . Konik jedzie szybko, wolno, odpoczywa, grzebie kopytem, pije wodę itp. (zgodnie z własnymi pomysłami dziecka).
- Piosenka Śpiewające Brzdące –Gdacze kura: ko, ko, ko
https://www.youtube.com/watch?v=vFf1UYE_gRU
- ”Wiejska zagroda”-naturalne odgłosy zwierząt z wiejskiego podwórka
https://www.youtube.com/watch?v=yLiRpy71W50
Zadaniem dziecka jest słuchanie nagrania i odgadywanie, jakie zwierzę wydaje dany głos. Nazywanie dorosłych osobników zwierząt oraz ich dzieci np. krowa- cielątko, świnka- prosiątko.
https://www.youtube.com/watch?v=vFf1UYE_gRU
W załączniku znajdziecie Państwo karty pracy do druku: