30.03. 2020 r. PONIEDZIAŁEK

 

Zabawa w oparciu o wiersz – Wesoło jest wiosną (autor Dominika Niemiec)

 

Wiosną zieleń się zieleni, wszystko się weseli.

 Przebiśniegi wyglądają spod śniegowej bieli.

 Żonkile się żółcą, tulipany jak tęcza się mienią,

 z wesołością niektóre z nich się czerwienią.

Ptaki po ptaszemu świergocą wszędzie wkoło.

Słychać ćwiry i trele, jest radośnie, wesoło.

Ludzie też jakby weselsi więcej się uśmiechają,

energii im wiosna dodaje rozmaitością swoją.

 Nawet mama w kuchni z weselem podśpiewuje,

 kiedy z rana śniadanie dzieciom swym szykuje.

 I już na talerzu lądują wiosenne kanapki.

 Wyglądają jak kolorowe, wesołe kwiatki,

 a to za sprawą dobrego nastroju i zręcznej ręki mamy.

 Dlaczego? Bo wiosną w kuchni z nowalijek korzystamy.

 

Rozmawia rodzica  z dziećmi o treści wiersza.

Rodzic zadaje pytania:

  •  O jakim uczuciu była mowa w wierszu?
  •  O jakiej porze roku mówił wiersz?
  •  Co jest wesołego w wiośnie?
  •  Jacy są ludzie wiosną?
  •  Co robiła mama, gdy była wesoła?
  •  Czy wy jesteście weseli, gdy nadchodzi wiosna?
  •  Dlaczego się tak czujecie?
  • Jak okazujecie swoją radość /

 

W celu utrwalenia oraz poszerzenia wiadomości dzieci na temat oznak wiosny w przyrodzie, proponuję obejrzenie wraz z dzieckiem przyrodniczego filmu edukacyjnego pt. Wiosna

https://www.youtube.com/watch?v=Wjo_Q1OYTmY

Po obejrzeniu filmu porozmawiajmy z dziećmi o jego treści. Sprawdzimy oraz utrwalimy jego wiadomości przyrodnicze.

Proponuję również zabawę muzyczną w oparciu o znaną dzieciom piosenkę

„Kle, kle boćku”

Przywitajmy bociany słowami tej wesołej piosenki :

Kle, kle boćku, kle, kle.
Witaj nam bocianie.
Łąka ci szykuje,
łąka ci szykuje
żabki na śniadanie. (bis)

Kle, kle boćku kle, kle.
Usiądź na stodole.
Chłopcy ci zrobili, chłopcy ci zrobili
gniazdo w starym kole. (bis)

Kle, kle boćku kle, kle.
Witamy cię radzi.
Gdy zza morza wracasz, gdy zza morza wracasz
wiosnę nam prowadzisz. (bis)

https://www.tekstowo.pl/piosenka,fasolki,kle_kle_bocku.html

 

Dzieci mogą powtórzyć kilkukrotnie i zaśpiewać piosenkę wraz z rodzicem; mogą pokazywać ruchem słowa piosenki; mogą zagrać w rytm piosenki na dowolnym instrumencie perkusyjnym np. butelce wypełnionej niewielką ilością ziaren grochu; rytmicznie klaskać, podskakiwać, tupać. Pozwólmy dziecku na swobodną inwencję muzyczną, bawienie się rytmem w połączeniu z ruchem.

 

31.03.- WTOREK

 

Zabawy z wierszem K. Datkun- Czerniak „Prawda to czy żart?”.

Rodzic czyta wiersz , a dziecko odpowiada czy zawarta w nim treść jest prawdziwa czy nie.. Dziecko uzasadnia swoją odpowiedź. Poszukuje określeń czynności, jakie wykonuje zwierzątko np. zające- kicają, kukułka- kuka.

Po zielonej łące kicają zające.

 Bocian żabek szuka, kukułeczka kuka.

 Motyl nektar pije, ptaszek gniazdo wije.

Świerszcz melodię gra: cyt-ta, cyt-ta…

 Pszczoła pyłek zbiera z białej koniczyny.

Żuk kwiaty przynosi dla swojej dziewczyny.

 Mrówki ścieżynkami, jeżdżą motorami.

Zaś zielone żabki, przymierzają czapki.

Czy to wszystko prawda?

 Czy też żarty może ?

 Gdy się zastanowisz, to odgadnąć możesz.

Możemy wyszukać obrazki zwierząt występujących w wierszu i jeszcze raz powtórzyć z dzieckiem co robiło dane zwierzątko. Wzbogacić wiadomości przyrodnicze dziecka opowiadając ciekawostki o życiu wybranych zwierzątek.

Zabawa ruchowa rozwijająca szybką reakcję na sygnał Wróbelek i kot”– dziecko- wróbelek,swobodnie biega po mieszkaniu, machając rękami, jak skrzydełkami. Na zawołanie kot idzie, dziecko jak najszybciej musi przykucnąć w wyznaczonym miejscu.

Praca plastyczna „Bocian”- zaproponujmy dziecku wykonanie prostej pracy plastycznej , która będzie doskonaliła jego sprawność manualną oraz sprawi mu radość.

https://www.youtube.com/watch?v=aEuv2CgQvPI

 

01.04.- ŚRODA

Aby wiosna pojawiła się w naszym mieszkaniu, w którym obecnie przebywamy przez cały dzień, proponuję założenie zielonego kącika przyrody. Zasadźmy cebulę, pietruszkę, wysiejmy rzeżuchę lub wszystko to co ustalicie z waszym dzieckiem. Dzięki takiemu kącikowi dziecko będzie mogło dbać o rośliny podlewając je oraz obserwować wzrost roślin, a do waszego domu prawdziwie zawita wiosna.

 

Proponuję obejrzenie wspólnie z dzieckiem bardzo krótkiego filmu edukacyjnego „Wzrost fasoli”, gdzie zobaczymy kolejne etapy przeistaczania się ziarenka fasoli w zieloną roślinę. Porozmawiajmy z dzieckiem o tym , co potrzebne jest roślinom, aby mogły rosnąć. Zachęcajmy dziecko do samodzielnego działania, stawiania hipotez oraz wyciągania wniosków.

https://www.youtube.com/watch?v=ppepvPwC1is

.

02.04.- CZWARTEK

 

Zapraszam dziecko i rodzica do zabawy (aktywne słuchanie wiersza). Rodzic czyta krótki wierszyk, a dziecko dopowiada słowa.

Na promyku słońca,

tuż po pierwszej burzy,

przyszła do nas wiosna z dalekiej …(podróży).

Witały ją bocian, skowronek i szpaki,

witały ją także wszystkie…(przedszkolaki).

Wiosna się uśmiecha i tęczę maluje.

Po lasach i łąkach kwiaty (rozsypuje).

Zakwitły kaczeńce, przylaszczki, zawilce.

I nawet w naszym domu zakwitł krokus w …(doniczce).

 

Dla przypomnienia oraz utrwalenia wiadomości o wiośnie, proponuję obejrzenie filmu edukacyjnego wzbogaconego utworem muzyki klasycznej A. Vivaldiego „Cztery pory roku- wiosna”

https://www.youtube.com/watch?v=rANDOonihZg

 

Proponuje również zabawę matematyczną utrwalającą rozpoznawanie kierunków na kartce papieru „Wiosenny obrazek”.

Dziecko otrzymuje kartkę z narysowanymi przez rodzica konturami domku na dole kartki oraz ołówek i rysuje według poleceń mamy :

-narysuj słoneczko w górnym prawym rogu kartki

– dorysuj w domku okna i drzwi

– po prawej stronie domu dorysuj drzewo

-po lewej stronie domu dorysuj płotek

– na dole rysunku narysuj trawkę

– na dachu domu dorysuj komin.

Pokoloruj rysunek dla Pani Wiosny.

 

03.04.- PIĄTEK

 

Zachęcam rodziców do zrobienia wraz z dziećmi kolorowych wiosennych kanapek. Do przygotowania kanapek wykorzystajmy nowalijki oraz lubiane przez dziecko warzywa i owoce. Porozmawiajmy z dzieckiem o tym, co trzeba jeść żeby być zdrowy. Pozwólmy dziecku na samodzielne wykonywanie czynności związanych z przygotowywaniem kanapek. Dzieci czerpią największą radość z samodzielnych dokonań, daje im to poczucie sprawstwa oraz buduje poczucie własnej wartości.

Inspiracją do wykonania wiosennych kanapek może być film https://www.youtube.com/watch?v=tNpS5IRaO4w

Angażujmy dzieci do przeróżnych czynności domowych, nagradzajmy je za udział w sprzątaniu mieszkania, rozstawieni talerzy do obiadu. To najlepiej przygotuje je do dorosłego życia.

                                                                      Opracowała : Mirosława Matras